Urheilijaesittelyssä Olympiakävijä Lasse Paakkonen

Hei Lasse, olemme iloisia, että osallistut Tervahiihtoon! Kuinka mones kerta tämä onkaan ja mitkä ovat sijoituksesi aikaisemmista Tervahiihdoista?

Tämä on kolmas kertani Tervahiihdossa. Ensimmäisellä kerralla matka jäi kesken ja toisella kerralla olin neljäs.

Paakkonen_Lahti-1
Lassen tyylikästä hiihtoa Lahden maailmancupin sprinttikisassa 20.2.2016. Kuva: Jesse Väänänen

Sinä kun olet noita rinttimiehiä, aiotko napata välikirivoiton 33 kilometrin kohdalla?

Olen aina innokas kaikenlaisia kirejä kohtaan, joten varmasti hyökkään siinä paikassa. Aina kun urheilussa on paikka voittaa siihen kannattaa pyrkiä.

Venytys
Lasse osaa venyttää maaliviivalla!

Myös isäsi ja veljesi osallistuvat vapaan 70 kilometrin matkalle Tervahiihdossa. Oletteko luoneet joukkuetaktiikan, jolla Kusti ja kumppanit lyödään..? 🙂

Tiimin kapteeni Isä-Seppo antoi mulle tehtävän lähteä irtiottoporukkaan heti alussa. Jos se ei toimi minun kohdalla niin onneksi on kaksi Paakkosta vielä paikkaamassa.

Onko jokin Tervahiihto jäänyt erityisesti mieleen? Miksi?

Vuoden 2014 Tervahiihto on jäänyt mieleen. Olosuhteet olivat todella haastavat ja minun hiihtourallani en vastaavissa olosuhteissa ole hiihtänyt. Sinä talvena Oulun seudulla ei ollut lunta juuri ollenkaan, mutta järjestäjien todella kovan työn ansioista kisat saatiin järjestettyä.

Kerro hieman hiihtotaustastasi.

Olen aloittanut kilpahiihtourani 7- vuotiaana ja siitä lähtien laji on ollut minulle elämäntapa. Jossain vaiheessa hiihtoharrastuksesta tuli minulle myös ammatti ja koen olevani etuoikeutettu kun olen saanut toimia päätoimisena hiihtäjänä viimeiset 8 vuotta. Suurimpia meriittejä minulla on mm. Vancouverin olympialaisten parisprintin 10. sija ja 7 yleisen sarjan SM-mitalia. Paras maailmancup sijoitukseni toistaiseksi on 8.

Mikä on mieliharjoituksesi ja miksi?

Määräintervalliharjoitus esim. 15*45-60 sekuntia 2 minuutin palautuksella. Harjoituksessa pyritään menemään sprinttikisassa hiihdettävää vauhtia. Harjoitteen päätavoite on vauhtireservin kehittäminen.

Kerro meille kesäharjoittelustasi.

Harjoittelu kesällä on määrällisesti vuoden kovinta aikaa. Pääsääntöisesti harjoittelen 2 kertaa päivässä ja viikkotuntimäärät pyörii keskimäärin 20 tunnissa. Harjoittelussa pyrin monipuolisuuteen, mutta suurimmat harjoittelutunnit tulee rullahiihtämällä.

Mikä on suosikkipaikkasi, missä olet hiihtänyt?

Suosikkipaikka on Ruka. Olen hiihtänyt siellä useasti maailmancupia ja Rukalla on maailman paras sprinttirata.

Osallistutko After Ski -tapahtumaan Rauhalassa?

Näillä näkymin olen osallistumassa myös After Ski – tapahtumaan.

Kiitos haastattelusta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *