Tervahiihtoon 1kk aikaa: mitä nyt kannattaa tehdä?

tervakarttabanner

Tervahiihto kulkee Utajärven 70 kilometrin matkalta Muhoksen Korkalavaaraan, josta alkaa 37 kilometrin puolimatkan lenkki jatkuen Ouluun Sankivaaraan maaliin. Matkalle mahtuu tunnelmallista suoaluetta, metsikköä, mutta myös upeaa tunturimaista maisemaa. Reitti on vaihteleva ja helppo hiihtää myös aloittelijalle.

Yleensä massahiihdot ovat kaikki eri tyyppisiä maastoltaan, mutta periaatteessa mitä pidempi hiihtomatka, sitä parempi aerobinen kunto pitää olla. Ihmiset osallistuvat massahiihtoihin monista eri syistä, mutta useimpien mielestä pari tapahtumaa vuodessa pitää mielenkiintoa ja säännöllistä liikuntarytmiä yllä. Tavoitteet motivoivat lähtemään lenkille silloinkin, kun muuten sohva kutsuisi. Ilmoittautuminen Tervahiihtoon toimii hyvänä motivaattorina lenkille lähtemiseen ympäri vuoden!

Tervahiihto on järjestänyt Matkalla Tervahiihtoon -valmennuksia viime syksystä saakka. Valmennusryhmissä on mukana joukko eritasoisia hiihtäjiä, jotka tähtäävät itsensä ylittämiseen kuukauden kuluttua itse tapahtumassa. Osalla on tavoitteena 37km Retkisarja, osalla on erilaisia tavoitteita 70km matkalle. Esimerkkiä näyttää ex-jääkiekkoilija Sakke Palsola, joka on opetellut hiihdon ihan pohjilta ja rakentanut kuntopohjaa viime kesäkuusta saakka valmentajansa Maija Oravamäen johdolla.

Sakke, valmentajat Anu Junnila, Lasse Seppänen, Tervahiihdon viestintäjohtaja Päivi Lohikoski ja valmentaja Maija Oravamäki näyttävät että hiihto on iloinen asia!

Tervahiihdossa voit kokea mahtavia elämyksiä upean reitin, maisemien, hyvien latujen ja yhteisöllisyyden takia. Tänä vuonna hu0ltopisteille tuodaan kannustusta, kuten lehmänkelloja ja musiikkia. Tervahiihdon elämyksellisyys alkaa jo siitä, kun laitetaan ilmot sisään ja valmistautuminen alkaa. Jännittävä tunne kasvaa ennen tapahtumaa ja kulminoituu h-hetkeen, kun numerolappu laitetaan rintaan ja asetutaan lähtöviivalle.

Jotta hiihto olisi nautinnollista, on hyvä harjoitella riittävästi ennen tapahtumaa ja itse h-hetkellä pitää maltti mukana. On viisasta olla lähtemättä muiden perään liian lujaa. Niinpä oma vauhti ja kestävyyskunto kannattaa selvittää ja kokeilla ennen tapahtumaa. Perusliikunta takaa sen, että kuntopohja Tervahiihdon läpäisyyn on riittävällä tasolla, mutta tämän lisäksi tarvitaan vielä kunnolliset välineet ja kohtuullinen hiihtotekniikka. Tässä kuvassa muuten loistavasti toimivat Zero-pitopohjat, joihin tällä kelillä kuitenkin loppulenkistä jäi pehmeä lumi paakuiksi suksen pohjaan.

Voitelut
Nyt kävi näin! 😀

Hyvä hiihtotekniikka takaa sen, että tulosta tulee ja hiihto sujuu kevyesti. Ammattilaisetkin treenaavat säännöllisesti tekniikkaa ja kuntoilijalla jokaisen treenin tulisi olla myös tekniikkaharjoitus. Kuvissa blogipoppoo harjoittelee ystävänpäivänä Kempeleen Köykkyrissä Maijan johdolla. Omasta mielestä tekniikka voi olla ihan hyvä, mutta todellisuus voi olla jotain ihan muuta. Siksi kannattaa joskus osallistua tekniikkakouluihin. Hyvällä tekniikalla hiihto on kevyempää, nopeampaa ja myös urheiluvammoilta on helpompi välttyä. Hankala polven asento huonossa luistelutekniikassa aiheutti Sakelle aiemmin polvikipuja. Kuvassa Maija tarkkailee Saken menoa ja ohjaa vierestä Sakkea parempaan liukuun suksen päällä.

MaijajaSakke2

Päivihiihtää
Kuvassa blogipoppoon Päivi hiihtää perinteisellä tyylillä.

Sakella oli ystävänpäivän ohjelmassa hiihtovauhdin kehittäminen. Aluksi treeni aloitettiin lämmittelyllä, jonka jälkeen alkoi 45minuutin vk- eli vauhtikestävyysosuus. Maija hiihti Saken perässä tarkkaillen tekniikkaa, vauhtia, sykkeitä ja samalla käskytti Sakkea pitämään vauhtia ja hyvää tekniikkaa yllä. Sakke hiihti kovaa ja lopulta treeni koostuikin pk-, vk- sekä maksimikestävyysalueilla hiihdosta. Kovien harjoitusten taustalla on tarkoitus kehittää elimistö massahiihdon vaatimiin rutistuksiin. Valmistavat hiihdot toimivat hyvin harjoitteluna massahiihtoon. Vaikka treeni oli kova, Sakke kuvaili oloaan treenin jälkeen loistavaksi!

Sakkea arveluttaa osallistuminen Haukipudashiihtoon. Numerolappu rinnassa olisi kuitenkin hyvä harjoitus kokeilla hiihtämistä.

Kuntohiihtäjä voi myös hiihtää yhden tai kaksi pitkää laturetkeä ja tarkkailla omia tuntemuksiaan ja vauhtiaan pitkin matkaa ja asettaa sen mukaan tavoitteet itse Tervahiihtoon. Sakelle olisi tarjolla Haukipudashiihdot kahden viikon kuluttua 28.2.2016. Maija on suositellut tätä oivana valmistavana harjoituksena ja samalla Sakke voisi kokea sen miltä tuntuu hiihtää lappu rinnassa. Jos kilpailuihin/laturetkiin ei ole mahdollista osallistua, voi vaikkapa kavereiden kanssa yhdessä tehdä pitemmän, kovemman harjoituksen.

Viimeiset 1,5-1 viikkoa ennen Tervahiihtoa kannattaa sitten pyhittää kevyelle, verryttelynomaiselle harjoittelulle. Tervahiihtoa edeltävänä viikonloppuna voi käydä vielä keskipitkän lenkin. Tervahiihtoviikolla kannattaa lepopäivien ja verryttelylenkkien lisäksi tehdä yksi lyhyt vk-harjoitus hyvän vireen ylläpitämiseksi.

sakkejamaija

SakkejaMaija

Nyt kannattaa hoitaa ilmoittautumiset kuntoon ja varmistaa paikka talven hienoimmassa hiihtopäivässä. Varaa lippusi myös Tervahiihdon AfterSki-juhlaan. Siellä on upeaa käydä läpi päivän kokemukset ja tuntemukset hyvässä seurassa Rauhalan herkullisen päivällispöydän äärellä.

TERVAHIIHDOSSA NÄHDÄÄN!

 MatkallaTervahiihtoonvalmennus2

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *