Saken ja Maijan puolimatkankrouvi: tavoitteet nyt?

sakketervis
  1. Tervahiihto häämöttää puolentoistakuukauden päässä. Miltä tuntuu? Mikä on nyt tavoite?

Sakke: Tavoite ei ole vielä kristallin kirkas. Edelleen mietinnässä hiihdänkö 70 km vai 37 km. Puolikas menee jo nyt (testattu) mutta tuo 70 km mietityttää todella paljon ja herättää kunnioitusta, koska olen edelleen epäilevällä kannalla jaksanko koko matkaa. Tavoitteet määräytyvät matkan mukaan, mikäli lähden 70 km lenkille niin tavoite on selvitä kunnialla maaliin ja mikäli hiihdän 37 km niin siihen voisi miettiä jopa aikatavoitettakin. Toki koko matkallekin sellainen pitää asettaa jos siihen päädyn. Päätös on toki tehtävä aika pian, että pystyy alkaa valmistautumaan konkreettiseen suoritukseen myös korvien välissä.

Maija: Sakke jaksaa hiihtää koko matkan Utajärveltä Sankivaaraan. Itse suosittelisin kuitenkin hiihtämään vielä tällä kertaa lyhyemmän matkan, eli Muhokselta Sankivaaraan. Mutta kuten Sakke itse totesikin, tavoite määräytyy hänen itsensä valitseman matkan mukaan.

 

  1. Mikä tukee tätä tavoitetta?

Sakke: Kunto ja hiihto paranee koko ajan. Kuitenkin kun kyseessä on niin erilainen suoritus (kestävyysurheilu) mitä en ole ikinä tehnyt niin se herättää epäilyksiä.

Maija: Sakke on harjoitellut erittäin hyvin kesäkuusta saakka ja kunto kyllä kestää hiihtää pitkänkin matkan. Saken tuntien hän varmaankin haluaa hiihtää ”tosissaan”, mikä tähänastisilla harjoitusmäärillä onnistuu paremmin 37 kilometrin matkalla. Lyhyemmältä matkalta palautuminen on myös nopeampaa, jolloin Sakke pääsee aikaisemmin nauttimaan kevättalven upeista hiihto-olosuhteista ja valmistautumaan 2017 Tervahiihdon kuninkuusmatkaa varten.

sakkehiihtää

 

  1. Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta harjoittelussa?

 

Sakke: Helpointa ehdottomasti lähteminen ja se että ei tarvitse miettiä mitä milloinkin tekee kun ammattilaiset ovat sen miettineet puolestani. Reenaaminen on kivaa! Vaikeinta ehkä ymmärrys kestävyysharjoittelun perusteista eli se että mitä tehdään, miten tehdään ja miksi tehdään. Lisäksi lepopäivien pitäminen on ollut vaikeaa. 🙂

Maija: Sakkea ei tosiaankaan ole tarvinnut erikseen motivoida harjoitteluun ja harjoitukset hän tekee pedantisti sanan positiivisessa merkityksessä. Jos Sakke ei ole ymmärtänyt, miten jokin harjoitus tulee toteuttaa, on hän heti uskaltanut kysyä tarkennusta ohjeisiin. Vaikeinta harjoittelussa on ollut pitää sykkeet kurissa ja lihaksisto rentona. Täysin uudessa lajissa sykkeet nousevat helposti ja lihaksisto jumiutuu muun muassa puutteellisen tekniikan ja lihaskunnon takia. Onkin ollut tärkeää ohjelmoida harjoitusohjelmaan oheisharjoittelua (sauvakävelyä, uintia, kuntosaliharjoittelua…), jotta vältytään kokovartalojumilta ja vammoilta.

 

  1. Mikä on hiihtotekniikassa vaikeinta tai helpointa?

Sakke: Kaikki tutut ovat sanoneet että vapaan hiihtohan on kuin luistimilla luistelua mutta olen tässä TÄYSIN eri mieltä. Toki mm. samoja lihasryhmiä on käytössä ja muutama osa tekniikasta (esim. jalan palautus lantion alle) mutta kuitenkin täysin erilaista. Vaikeinta minulle on ollut pääseminen koko suksen liukuun (ei kantilla) sekä lantion tuonti eteen liukuvaiheessa. Tässä tuleekin mielestäni se suurin ero luistimilla luisteluun. Kun luistellaan luistimilla pyritään pysytään käytännössä luistelukulmassa koko ajan ja siellä tapahtuu puristusvaihe kun taas hiihdossa liuku tapahtuu huomattavasti suoremmalla jalalla (tai pitäisi tapahtua) ja sieltä sitten alkaa puristusvaihe.

Maija: Saken mainitsemien seikkojen takia hiihdon rentous siis vielä puuttuu. Lisäksi kantilla hiihtäminen rasittaa polvia. Kelien liukastuminen pakkasten jäljiltä helpottaa paremman tekniikan löytämistä ja mahdollistaa hiihtämisen matalammilla sykkeillä.

 

  1. Mitä kuuluu tällä hetkellä Saken treeniohjelmaan?

Sakke: Hiihtoa, juoksua, sauvakävelyä, voimaharjoittelua ja venyttelyä (joka tuppaa unohtumaan). Tuntimäärät ovat olleet välillä 6-10 h / viikko, riippuen jaksosta onko helppo vai kova viikko.

 

  1. Mitä on edessä helmikuun harjoittelussa? Milloin kuntotestit?

Maija: Helmikuussa Saken ohjelmaan kuuluu muutama ylipitkä hiihtolenkki (3h) ja pitkä vk-harjoitus (45-60min). Ärsykkeen vaihtelua haetaan hiihtämällä välillä mäkisemmässä maastossa. Kuun lopussa osallistuminen johonkin kilpailuun, esim. Haukipudashiihtoon, olisi erinomainen harjoitus ja antaisi tuntumaa siihen, miltä tuntuu hiihtää numerolappu rinnassa.

Saken polkupyöräergometritesti tammikuun lopussa herätti kysymyksiä, kun kynnyssykkeet olivat laskeneet aikaisemmasta testin mukaan huomattavasti. Laktaattitasot (kansan kielellä maitohapot) pysyivät kuitenkin hyvin aisoissa testin aikana, mikä oli hyvä merkki. Sakke oli jo jonkin aikaa valitellut  tukkoisia jalkojaan, mikä oli seurausta jäisillä alustoilla hiihtämisestä. Päätimmekin suorittaa testin hiihtäen tammi-helmikuun vaihteessa, jolloin kuntotestejä tekevät SportTest Oy voi määrittää juuri hiihtoa varten oikeat harjoittelusykkeet.

Kehonkoostumusmittauksissa rasvaprosentti oli pienentynyt roimasti ja paino alentunut lähtötasosta 10 kg!

sakke4

  1. Missä Sakke treenaa ja miksi?

Hiihto tapahtuu Sankivaara-Haapalehto-Auranmaja akselilla. Jalkalenkit sitten yleensä jokivartta kiertäen. Sportellolla myllyojalla olen hoitanut salitreenit, pyörät, juoksut matolla projektin alusta alkaen, kiitos siitä heille!

Maija: Sakella on lyhyt matka kaikkiin edellä mainittuihin harjoituspaikkoihin ja ladun kunto esim. Haapalehto-Auranmaja akselilla on yleensä erinomainen. Lisäksi olen kannustanut Sakkea tekemään varsinkin pidemmät, kovat hiihtoharjoitukset vielä helpossa maastossa, jolloin treenin tehoa on helpompi itse säädellä mäkisessä maastossa hiihtämiseen verrattuna. Sakella oli kesällä rasitusmurtuma, mutta nyt jalka kestää jo hieman juoksemistakin. Juokseminen juoksumatolla on jaloille ystävällisempää kuin juokseminen liukkaalla ja jäisellä alustalla.

  1. Mitä mieltä olette Kiken poisjäämisestä?

Sakke: todella harmi koska suunnitelmassa oli kuitenkin että molemmat menee maaliin asti. Ymmärrän toki Kiken haasteet mitä matkalla on ollut.

Maija: Harmittaa todella paljon! Alku näytti lupaavalta ja Kikelläkin oli kova halu osallistua Tervahiihtoon. Haasteet ottivat tälle kertaa tavoitteesta selkävoiton, mutta toivottavasti kipinä kuntoiluun syttyy uudelleen, kun haasteet hellittävät.

 

  1. Paljonko Sakke hiihtää viikossa?

3-4 lenkkiä viikossa on ollut rytmi. Viime viikolta kertyi kilsoja 69 km ja 900 m suksien päällä.

 

  1. Mihin kannattaa treeneissä keskittyä: a. tavallisen kuntoilijan b. aktiiviliikkujan, jos aikoo osallistua Tervahiihtoon?

Sekä tavallisen kuntoilijan että aktiiviliikkujan kannattaa panostaa teknisesti hyvään hiihtämiseen, jotta hiihtämisestä tulisi mahdollisimman taloudellista. Treeniohjelmaan kannattaa ohjelmoida pari pidempää vauhtiharjoitusta, joilla pyritään valmistamaan kroppaa jo tulevaan Tervahiihtoon. Kilpakuntoilija voi ohjelmoida vauhtiharjoitusten tilalle kisoja, jotka herkistävät kropan hyvin Tervahiihtoon. Pitkissä harjoituksissa/harjoituskisoissa on myös hyvä testata urheilujuomien ja lisäenergian, kuten geelin imeytymistä.

Mitäs muuta mielen päällä?

Sakke: Hiihto on pirun kivaa hommaa!!!

Maija: Nyt alkaa hiihtäjän kulta-aika, kun ladut liukastuvat ja päivä pitenee!

Räväkkä liike on tehtävä teknisesti hyvin, sillä muuten selkä kuormittuu huomattavasti.
Sakke on viettänyt runsaasti aikaa Sportello-salilla Myllyojalla ja tulokset näkyvät!
 IMG_7250

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *