Saatko kaiken hyödyn liikunnastasi? -Kuntotesti auttaa matkalla hyvään oloon

testit2

Kuntotesti on erittäin hyödyllinen terveydenseurannassa ja lähtötason kartoituksessa, kun aloitetaan treenaaminen. Testit ovat tarpeellisia myös harjoittelujaksojen onnistumisten seurannassa. Omat lajikohtaiset sykealueet olisi hyvä tietää, jotta voitaisiin suunnitella yksilöllinen treeniohjelma. Henkilökohtaiset erot sykealueissa ovat todella suuria ja siksi ilman kuntotestiä sykemittarin käyttökin on hakuammuntaa, ja parasta hyötyä harjoittelusta ei saada. Kuntotestissä tehdään myös henkilökohtainen kuntoluokitus verrattuna samaa sukupuolta oleviin ja omaan ikäryhmään. Myös työpaikoille voidaan kartoittaa koko yrityksen kuntoindeksi, jota voidaan yhdessä lähteä parantamaan.

Kuntotestit auttavat turvallisen, tavoitteellisen ja toimivan kunto-ohjelman luomisessa. Testaus toimii apuvälineenä kaikille liikunnan tuomien hyötyjen maksimoimisessa, niin terveydessä kuin kehon suorituskyvyssäkin, huippu-urheilijoista vaareihin ja mummuihin.

Aloittelija hyötyy kuntotestistä seuraavilla tavoilla:

  • Turvallinen startti liikuntaan
  • Kannustaa passiivisen ihmisen liikunnan pariin
  • Riskitekijät selvitetään
  • Satunnaisliikkuja ohjataan säännölliseen harjoitteluun
  • Liikunnasta voi helpommin tulla osa arkea ja tervettä elämää

Aktiiviliikkuja tai kilpaurheilija hyötyy erityisesti:

  • Lajikohtainen harjoittelu voidaan suunnitella paremmin
  • Motivoivat ja realistiset tavoitteet
  • Harjoittelu voidaan optimoida
  • Kehittymistä seurataan
  • Lajikohtaiset sykealueet selvitetään

 

hyppytesti

Kuntotestien olennainen osa on myös liikuntaohjeiden antaminen harjoitteluun, joka johtaa todennäköisemmin oikeaoppiseen harjoitteluun. Kuntotestissä voidaan mitata monenlaisia asioita, mutta kestävyysharjoittelun kannalta hapenottokyky on olennainen.

Hapenottokyky on kestävyyskunnon tärkein mittari. Hapenottokyky perustuu hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoon, jota voi lisätä liikkumalla riittävästi. Kilpaurheilussa hapenottokyky muodostuu synnynnäisistä ominaisuuksista ja siitä, kuinka paljon hapenottokykyä voidaan kehittää harjoittelun avulla. Kestävyyskunnon avulla ihminen voi vastustaa väsymystä, koska veri kuljettaa happea tehokkaasti ja käyttää sitä lihastyön vaatimaan energiantuottoon.

Kehonkoostumus voidaan SportTestillä mitata laitteella, jonka analyysi perustuu sähkön vastuksen mittauksiin kehossa. Rasvaprosentin määrittäminen myös pihtimittauksella on mahdollista. Kehonkoostumusta seurataan harjoittelun yhteydessä. Lihasmassan kasvu, raajojen puolierot, kehon nestetasapaino, viskeraalirasva ja perusaineenvaihdunnan taso selvitetään. Kestävyysharjoittelun tuloksena rasvan osuus kehosta vähenee, mikä selviää nopeasti mittausten avulla.

SportTest tekee laajasti kuntotestausta ja asiakkaat voivat tehdä juoksumattotestin, polkupyöräergometritestin, triathlontestin, anaerobisen hyppytestin ja eri kestävyyslajien kenttätestejä.

Tänään Kike ja Sakke hikoilevat SportTestauksen parissa ja myöhemmin saamme lukea mikä on miesten kunto. Mielenkiinnolla odotamme tuloksia!

Lähde: (Keskinen, Kari L.-Häkkinen, Keijo-Kallinen Mauri 2004: Kuntotestauksen käsikirja. Liikuntatieteellinen Seura Ry. Tampere)
Kuvat: SportTest ja Pixabay.com