RULLAHIIHTO MONIPUOLISTAA HARJOITTELUA

Naisia lähdössä RullaTervahiihtoon viime vuonna 26.8.2016.

Rullahiihtoon on Oulussa erinomaiset puitteet hyvän pyörätieverkoston ansiosta. Rullahiihtäjien määrä onkin mukavasti kasvussa ainakin katukuvasta päätellen eikä suotta, sillä rullahiihto sopii erinomaisesti kuntoilijalle ja se monipuolistaa harjoittelua ympäri vuoden. Tästä jutusta saat hyvät tekniikkavinkit ja  kerromme syistä, joiden takia miksi rullahiihtoa kannattaa harjoitella.

Oulussa Vaalantien varren uudella pyörätiellä on erinomainen alusta rullaluisteluun ja -hiihtoon. Rullasuksilla vauhti on kova ja luisteluhiihto vie paljon tilaa, niinpä on hyvä muistaa huomioida myös muut tiellä liikkujat.

Myös hiekka-alustalla on hyvä harjoitella. Jos sinulla on käytössä leveäpyöräiset rullasukset, kannattaa ehdottomasti harjoitella savetuilla hiekkateillä tai tiivispohjaisilla ulkoilureiteillä. Savettu ja tasainen hiekkatie, jossa ei ole irtosoraa, on ihanteellinen alusta, koska hiekalla sauvatyö on pehmeämpää ja niihin saa hyvän pidon. Myöskään käsiin ei tule tärähdyksiä ja iskuja kuten asvaltilla.

HARJOITTELUVINKIT

Rullahiihto kehittää erityisesti keski- ja ylävartalon lihaksia ja se tuo hiihdossa tarvittavaa kestovoimaa. Huippuhiihtäjillä rullahiihdon osuus on kesällä 30-50% harjoittelusta, mutta kuntoilijat voivat luonnollisesti itse päättää sopivimman määrän. Hiihtää voi sekä perinteisen että vapaan suksilla. Rullasukset voi myös korvata rullaluistimilla, mikä on helpompi ja edullisempikin vaihtoehto. Kilometrien haalimisen sijaan kannattaa panostaa lyhyihin lenkkeihin hyvällä tekniikalla.

Ennenkuin lähtee liikenteeseen, pitää huolehtia tarvittava varustus kuntoon. Kypärä pitää olla aina. Samoin polvi- ja kyynärpääsuojat sekä hanskat on myös hyvä olla. Rullasuksissa ei ole jarruja, joten niillä voi yrittää aurata, kuten suksillakin tai jarruttaa liuuttamalla toista suksea tien vieressä nurmikolla. Jarrutus kannattaa opetella ennen kuin lähtee liikenteeseen.

Tasatyöntö

Massahiihtoon tähtäävälle tehokas tasatyöntö on tärkeää osata ja sitä onkin helppoa harjoitella rullasuksilla. Kuntoa voi kehittää monella tavalla, mutta massahiihtoja ajatellen tasatyöntö on hyvä rullasuksilla tehtävä perusharjoitus.  Hiihtäjien ylävartalo on usein huonommassa kunnossa kuin jalat, ja niinpä moni kuntohiihtäjä parantaisi jaksamistaan massahiihdoissa huomattavasti, jos tekisi kesällä säännöllisesti tasatyöntölenkkejä.

Tasatyönnössä työntö tehdään vatsalihaksilla. Kuvassa kilpahiihtäjänaiset näyttävät tasatyöntöön mallia Pikku-Syötteen leirillä.

Videolla kilpahiihtäjä Jonne Seppänen hiihtää tasatyöntöä Ristijärvellä.

 

Vuorohiihto

Vuorohiihtoa kannattaa tehdä loivissa ja pitkissä ylämäissä. Hiihtotekniikkaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Pitkillä lenkeillä kannattaa hiihtää jonkin verran vuorohiihtoa esimerkiksi ylämäissä. Näin harjoitukseen saa mukavasti vaihtelua.

rullishiihto

Wassberg eli Wassu

Yksipotkuisessa luistelussa työnnetään molemmille jaloille: ensin suksen liuku, työntö, potku, painon siirto, liuku, työntö, potku jne. Wassberg on erinomainen tekniikka, kun halutaan harjoitella pitkää liukua molemmille puolille. Wassu on sopiva tekniikka tasaiseen maastoon ja loivaan ylämäkeen. Wassbergissa käsityöntö on hyvin samanlainen tasatyönnön kanssa.

_F4A1285

Wassbergissa ajoitus on tärkeää. Käsityönnön jälkeen liukuun lähtevä jalka askeltaa. Liukuun lähdetään polvi koukistuneena. Keskivartalo on voimakkaasti mukana käsityönnössä.

rullis7

Liu’un aikana polvi ja lantio ojentuvat. Pumppaava jalkojen liike palauttaa reisilihaksia paremmin ja liukuun saadaan voimaa ja pituutta. Käsityönnön jälkeen kädet palautetaan läheltä vartaloa ja kyynärpäät pidetään valmiiksi koukistettuna seuraavaa käsityöntöä varten.

Nyt on hyvä syy harjoitella hiihtoa myös kesällä, koska elokuun 27. päivä lauantaina järjestetään historian ensimmäinen Tervahiihto rullahiihtona. Hiihto tapahtuu perinteisellä tyylillä kunto- ja kilpasarjoissa 53km ja 27km matkoilla. Lue lisää Tervahiihdon www-sivuilta.  Tervahiihto Sanomista voit lukea Tervahiihdon johtajan Jani Oravamäen treeniohjelman RullaTervahiihtoon!

 

Teksti: Hiihto -lehti  ja Maija ja Jani Oravamäki

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *