Ota oikeat stepit aktiiviliikkujaksi!

cyclestlady

Kirjoittaja: Katariina Porthan-Ylimäinen, Taikomo

Ulkona vihertää, ilma on lämmin, aurinko antaa energiaa ja saa Sinut innostumaan liikkumisesta. Mainoksista tutuista vaatteista ja lenkkareista saa voimaa: uudet trikoot, kiva paita ja jalassa särmät lenkkarit, joilla askel lentää. Innostut auringosta ja lenkkeilet lähes päivittäin. Olet ylpeä uudesta lenkkeilyharrastuksestasi ja hehkutat sitä kavereillekin ja menet fiiliksen mukaan. Puolituntia juoksua, joskus tuntikin, jos hyvältä tuntuu. Välillä sinun pitää pakottaa itsesi lenkille, mutta saavut aina väsyneenä, mutta ylpeänä kotiin. Ensimmäiset viikot menevät hyvin, mutta hiljalleen alkaa jo vähän tympäistä. Kun ei aina oikein jaksaisi ja alkaa kolottaa.

Sitten alkaa sade, tuulee, palelee ja ei huvittaisi kastua. Akillesjänteessä tai selässä kipuilee ikävästi. Polvessakin välillä vihlaisee. Innostus alkaa laantua, lenkkeily harvenee, ja lopulta jää pois. Kuulostaako tutulta?

Miten saada motivaatio pysymään? – Maltilla pääset tuloksiin!

Aktiiviliikkujaksi ei synnytä muutamassa viikossa. Se miten olet liikkunut viime vuosina sekä kuluneen talven ja kevään aikana ratkaisee sen, miten kannattaa lähteä liikkeelle. Hyötyliikunnalla saat hyvän startin ja pohjan, jolle rakentaa peruskuntoa.

Tässä Katariinan TOP10 vinkit:

  1. Jätä auto kotiin
  2. Jos kuitenkin joudut liikkumaan autolla, jätä auto kauimmaiseen parkkiruutuun
  3. Liiku enemmän polkupyörällä ja kävellen, töihinkin. -Edes osa matkasta!
  4. Leiki lasten kanssa: pompi trampoliinilla ja juokse hippaa
  5. Ota työtuoliksi jumppapallo, käy välillä kävelemässä ja venyttele työpäivän aikana
  6. Kävele portaat, unohda hissi
  7. Käy työpäivän aikana muutaman kerran lyhyellä happihyppelyllä ulkona
  8. Käy kavereiden tai lasten kanssa pyöräilemässä, uimassa tai metsäretkellä
  9. Hoida pihaa, haravoi lehtiä ja leikkaa nurmikkoa
  10. Hakkaa halkoja ja rakenna hyvä pino takkapuita ensi talveksi

Olen varma että pystyt siihen! Aseta itsellesi pieniä tavoitteita eteenpäin. Puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa.

Vapaapäivänä tee pitkä pyöräretki tai metsäretki poluilla vaihtelevassa maastossa. Näin saat sykkeeseen vaihtelua ja jalat tottuvat erilaisiin maastoihin. Päivän aloitus liikunnalla antaa energisen startin päivään ja ohjatuilta tunneilta saa aina virtaa.

SONY DSC

Merkitse kalenteriisi kivoja kuntoilutapahtumia, joissa voit käydä ilman aikatavoitteita. Tutustu myös lajeihin joita et ole koskaan kokeillut. Löydät uusien lajien parista paljon kaltaisiasi kuntoilijoita.

Pääasia että nautit liikunnasta ja saat onnistumisen kokemuksia!

Mielenkiinto säilyy  yllä, kun käyt oman mukavuusalueesi ulkopuolella. Avarra katsettasi uusissa lajeissa, joissa kehität liikehallintaa ja tasapainoa. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi pallopelit  ja tanssi. Jos innostut edelleen juoksemisesta, kannattaa lenkit aloittaa reippaasti kävellen. Hiljalleen voit lisätä lenkkeihin muutaman minuutin hölkkäosuuksia ja kasvattaa jatkossa hölkän osuutta lenkeillä. On tärkeää, että treenaat tarpeeksi matalilla sykkeillä. Siten jaksat pidempään ja kestävyyskuntosikin nousee.

Pian jaksat jo juosta koko lenkin. Alussa tavoite voisi olla 20min, sitten 30min, 45min jne. Kävelyn ja hölkän vuorottelu alussa pitää usein sykkeet sopivalla tasolla. Tee erilaisia lenkkejä: vaihtele matkaa, tempoa ja maisemaa.

runners2

Niin sanottua täydellistä aikaa liikunnan aloittamiseen ei ole olemassakaan. Siksi kannattaa aloittaa nyt! Toivoisin jokaisen löytävän arjestaan sen pienenkin ajan liikkumiseen. Se tekee ihmeitä elämällesi!

Tsemppiä liikunnan aloittamiseen ja arjen aktivoimiseen!

Aurinkoisin sporttiterveisin

Kata

Hyvän Olon Taikomo

taikomo

katariina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *