Nyt kirmataan ladulle – lue ensin Maijan vinkit!

Pohjoisessa on nautittu hiihdosta jo useita viikkoja, mutta hiljattain avautui myös Oulun Sankivaaran ladut. Kuntoilijat kirmaavatkin nyt ladulle intoa täynnä syksyn jälkeen.  Tässä valmentaja-Maijan vinkit lajiharjoituskauttaan starttaavalle kuntoilijalle, koska nyt on syytä pitää pää kylmän rauhallisena. Seuraavista ohjeista on apua ensilumenladulle suuntaaville kuntoilijoille:

1.  Ajoita lenkkisi oikein

Vältä kilpahiihto ja suksien kolistelu kanssasisarien ja -veljien kanssa ajoittamalla lenkki päivän rauhallisimpaan aikaan.

Arkipäivinä on tietenkin hankala välttää ruuhkaa, kun työssäkäyvillä on mahdollisuus lenkkeillä vasta illalla töiden jälkeen. Vaikka kyseessä olisi ruuhkainen, mitaltaan lyhyt ensilumenlatu, kaikille kyllä tilaa riittää!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. Pidä oma linjasi

Hiihto menee ruuhkassa helposti intervallityyppiseksi kiihdyttelyksi ja jarrutteluksi, kun hyvää hyvyyttään koittaa väistellä ja antaa tietä tuhatta ja sataa ohitteleville kilpahiihtäjille. Kolareiden välttämiseksi parasta kuitenkin on, että pidät oman ajolinjasi ja jatkat hiihtoa tasaista vauhtia.

päivihiihtää2

3. Pidä vauhti rauhallisena

Vaikka naapurin Heikki hurauttaisi ohitsesi, älä lähde peesaamaan. Kunto kehittyy parhaiten ja harjoittelun nousujohteisuus säilyy, kun teet ensimmäiset  7-10 hiihtolenkkiä hyvin matalilla sykkeillä ja vauhdeilla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Kävele ylämäet

Kovissa nousuissa syke nousee ja maitohapot iskevät lihaksiin. Kävelemällä nousut ensialkuun vältät ei-kaivattuja happohyökkäyksiä ja lenkin teho pysyy aisoissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Vältä ylipitkiä lenkkejä ja kiinnitä huomio tekniikkaan

Edelliseen ohjeeseen viitaten, harjoittelu on nousujohteista, kun aloitat lajiharjoittelun maltillisen mittaisilla lenkeillä. Lihaksisto ehtii tottua uusiin ärsykkeisiin ja jaksat ylläpitää hyvää suoritustekniikkaa koko lenkin ajan. Ohjelmoi lenkin lomaan selkeitä huilitaukoja ja tekniikkaosioita. Lihaksisto palautuu paremmin, kun hölkkäät hiihtolenkin päälle 10-15 minuuttia ja suoritat hyvät venyttelyt.

Nauti hiihtämisestä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *