KUSTIN KESÄ – fressiä ja nousujohteista

kustiajaa

Miten sujui hyppysi suksilta pyörän päälle tänä keväänä?

Tämä kevät meni ohi todella nopeasti. Tekemisen puutetta ei todellakaan ole saanut valitella! Kun kausi päättyi Rukalla huhtikuussa, niin pyöräilykausi käytännössä pyörähti heti perään käyntiin.

Onneksi laji vaihtui, niin tekeminen tuntui sekä tuntuu edelleen fressiltä ja nousujohtoiselta.

Kevättä värittivät kuten joka vuosi virkatehtävät, mutta tänä vuonna minulle osui poikkeuksellisen laaja yhteistyökumppaneiden tapahtumien suma. Pisimpään olen ollut paikoillani kertausharjoitusten aikana Vuosangassa. Muuten reppua onkin saanut pakata tasaisesti n. kolmen päivän rytmillä. Omaan rauhaan ja omaan tahtiin elämällä, tiukasti aikataulutettu kevät oli minulle epämukavuusalueella olemista pahimmillaan. Mielestäni kuitenkin niin normaalissa elämässä, kuin urheilussakin juuri tuo epämukavuusalue vie eteenpäin ihmisenä ja urheilijana.

No mikä vei sinut sinne epämukavuusalueelle?

Nyt oli minun paikka harjoitella julkisia esiintymisiä, toimia mannekiinina ja paljon muuta, mikä ei ole normaalia arkipäivää minulle! Mutta tämän ansiosta nyt on varmasti jatkossa jälleen muutama tilanne vähemmän, jossa meni aiemmin sormi suuhun. Lisäksi hyvin ja ennen kaikkea sovitusti hoidetut yhteistyökuviot antavat rauhan satsata aikaa ja energiaa urheilemiseen tukijoiden avustamana jatkossakin. Nyt kalenterissa on taas vapaampaa eli pääsen todella keskittymään oleelliseen eli harjoitteluun.

kustilepää

Mitä kuuluu Kustin kesään?

Kesän suunnitelmat poikkeavat aiemmista aavistuksen. Maastopyöräily tulee olemaan edelleen kesän harjoitusmuoto nro. 1. Mutta lyhennän nyt ajokautta sen verran, että voin valmistautua hiihtokauteen jo syksyllä aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Tavoiteena päästä parempaan hiihtokuntoon jo marraskuussa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maastopyöräilyn kovimmat kisatavoitteet ovat heinäkuussa Zillertal Bike Challenge, Tour de Rouge ja SM XCO, jonka jälkeen siirrän harjoittelun painopistettä enemmän hiihdon lajiharjoitteluun. Elokuulle pitää katsella vielä muutama hyvä MTB-Marathon, mutta niistä haen enää harjoituksellista hyötyä hiihtoon ja tulevien kesien maastokisoihin. Talven ja alkukesän muutamien pyöräkisojen myötä tulevien treenien, kisojen ja urheilullisten tavoitteiden asettelu on selkiintynyt merkittävästi. Kisaaminen onkin ollut niin mielekästä puuhaa, että pitkäntähtäimen tavoitteita on päähän muodostunut useampia.

Kuulimme, että kävit myös Latviassa EM-kisoissa

Kyllä, oli erityisen motivoivaa päästä kisamaan Euroopan MTB-marathon huippuja vastaan Siguldassa lajin EM-kisoissa kesäkuun alussa. Oma sijoitukseni oli 32. Se oli erittäin hyvä suoritus minulle henkilökohtaisesti, vaikka koko kisan mittapuulla se keskinkertainen olikin. Silti kisasta jäi hyvä fiilis ja maku, että ihmisiähän nuo kärkikuskitkin vain ovat ja heitä vastaan pystyy jatkossa kamppailemaan paremminkin, kunhan tekee kotiläksynä treeninsä paremmin. Erittäin tärkeää oli EM-kisoissa tehdä havaintoja siitä missä oli eniten parannettavaa ja millaisilla pätkillä olin parhaimmillaan. Näistä havainnoista alkaa sitten muodostumaan ajatuksia siitä mihin suuntaan harjoittelua kannattaa viedä jatkossa, jos haluaa edelleen kehittyä maastopyöräilyssä. Aivan samanlaista ajatustyötä teen kovien hiihtokisojen jälkeen. Hiihtokisojen, joissa on ollut maailmancup tason hiihtäjiä paikalla.

latvia

Miten harjoittelet kesällä vai kierrätkö pelkästään kisoja?

Tässä kesäloman kynnyksellä onkin mukava käydä kohti kesän harjoitusepistolaa. Selkeät talvella ja alkukesän kisoissa muotoutuneet harjoitussuunnitelmat helpottavat tekemistä. Hyvin mielessä jäsennelty harjoitussuunnitelma tuo urheilijan lähemmäs tavoitettaan. Kun edessä siintää tavoiteltavaa, niin treenaamisesta nauttii aivan toisella tapaa, jos vain ajelehtisi eteenpäin. Siksi minulla on kesälle muutama selvä kohokohta joita kohden painan menemään ja talvelle sitten oma vähän kirkkaampi tavoite.

Miten vinkkaisit Tervahiihtäjiä ylittämään itsensä liikunnalla?

Tavoitteet motivoivat. Harjoitustavoitteiden ei tarvitse aina olla mitään suuria kilpailullisia maaleja, vaan jokainen voi asettaa itselle omasta mielestään motivoivia tavoitteita. Juniorina kun ajelin sen aikaisilla pyörillä metsissä, niin halusin aina päästä jonkun tietyn mäen (kallion) päälle ajamalla. Sama toistui Rautiperän pururadalla vähän toisella tavalla. Junnuna 2.6km pururadan juokseminen yhteen soittoon oli kovin mahdoton ajatus, mutta koska halusin sen juosta, niin sitähän piti käydä viikoittain yrittämässä. Juoksukertojen ja kallioille ajamisyritysten myötä taito ja kunto paranivat huomaamatta. Lenkille oli helpompi lähteä pikkunassikkanakin, kun oli joitain pieniä asioita joita pyrki urheillessaan kehittämään. Samaa pienten tavoitteiden saavuttamisen riemua kannattaa viljellä vielä aikuisenakin. Jo pieninkin tavoite on hyvä motivaattori lenkille lähtemiseen. Aina löytyy uusia juttuja joita voi kehittää ja mikä onkaan antoisampaa kuin onnistumisen ilo. No vielä parempaa on muutaman epäonnistumisen jälkeinen ilo onnistumisesta.

kustinlasit

Näillä sanoilla hyvää kesää ja antoisia treenihetkiä kaikille! 

t. Kusti

kustijuoksee

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *