KORVAAVA HARJOITTELU OSA 1: VESIJUOKSU

Saken kova treeni-innostus ja motivaatio saivat kolhun, kun jalkapöydän rasitusmurtuma lopetti golf-harrastuksen ja lenkkeilyn kesken parhaimman harjoittelukauden. Lisäksi molemmilla treenattavilla on paljon massaa, jonka takia vesijuoksu ja uinti ovat heille erinomaisia harjoittelumuotoja.

Erilaiset urheiluvammat ja muut takapakit ovat hyvin tyypillinen osa kestävyysurheilijan arkea. Siksi on hyvä, että takataskusta löytyy taitoja myös muihin lajeihin harjoittelutauon ajaksi. Ylivoimaisesti kevyin ja monipuolisin harjoittelun muoto on vesijuoksu, joka sopii lähes kaikille.

2015_08_07

Vesijuoksu kehittää hyvin yleiskuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä, koska vedessä juostessa kaikki kehon suuret lihakset toimivat tehokkaasti. Laji on tehokasta liikuntaa, sillä vesi on tuhat kertaa tiheämpää kuin ilma. Vesijuoksua voi harrastaa niin uimahalleissa, kuin luonnonvesissäkin. Järvihölkkä sopii erinomaisesti mökkeilijänkin kesään ja vesijuoksuvöiden avulla uskaltaa lähteä kauemmaksikin vesilenkille.

Vesijuostessa ollaan hartioita myöten vedessä ja juostaan pystyasennossa eteenpäin. Kelluttava vesivyö antaa kuntoilijalle paljon lisätoimintamahdollisuuksia. Lisäksi se luo uuden tavan nauttia vesiliikunnasta niille, joille perinteinen vesiliikuntamuoto, uinti, ei syystä tai toisesta sovi.

Tmi Anu Junnila(Revolution Personal Training), tarjoaa Oulun alueella liikunta –ja hyvinvointipalveluita. Perinteisen personal training -valmennuksen lisäksi palveluihin kuuluu ryhmävalmennuksia (mm. triathloniin, painonhallintaan, hiihtoon ja kunnon kohotukseen) sekä tapahtumia ja virkistyspäiviä  työhyvinvointipalveluita unohtamatta. Anu on myös yksi tämän projektin asiantuntijoista Vieraskynässä.

Nyt Anu tarjosi erinomaista vesijuoksu- ja uintivalmennusta Kikelle ja Sakelle Raksilan Uimahallissa. Miehet olivat hankkineet treenejä varten uudet uimahousut, lasit ja uimalakki löytyikin omasta takaa. 🙂 Huippumotivoitunut Sakke oli lisäksi perehtynyt ennakkoon uintitekniikkaan katsomalla Youtubelta tekniikkavideoita.

Ensin Anu kartoitti miesten lähtötilanteen ja tason vesijuoksussa. Suomalaisen Vesiliikuntainstituutin sivulta voi lukea ohjeet oikeaan tekniikkaan: Pääasia on, että  vesijuoksussa asento on pystyssä, pienessä etukenossa ja liikkeet ovat rytmisiä ja tehokkaita. Löysäilyä vältetään ja kädet pumppaavat rytmisesti vartalon sivuilla, kyynärpäät 90 asteen kulmassa. Videolla Anu näyttää oikean juoksuasennon ja liikkeen.

 

Tekniikkaharjoittelun jälkeen Sakke sai uintivalmennusta ja Kike vesijuoksi syvässä päässä jo paremmalla tekniikalla:

 

Innostavan ja osaavan valmentajan kanssa onnistuu, ja treenaaminen on myös kivaa!Blogin jatko-osassa katsomme, miten miesten uinti sujuu. Kerromme myös, miten lähdetään liikkeelle tilanteesta, jossa toinen on lähes uimataidoton ja toinen on tasoltaan keskiverto.

Näihin kuviin ja tunnelmiin! 🙂

2015_08_071

t. Blogipoppoo.

Kuvat: Päivi Lohikoski

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *