JOEL & GRETA – yhdessä tsempaten tuloksiin

Esittelimme viimeksi sisäisiä motivaatiotekijöitä blogijutussamme. Nyt juttusarjassa toisena saamme lukea ensimmäisenä todella symppisten kilpahiihtäjien Joel Sariolan ja Greta Kurkisen harjoittelusta ja siitä miten he motivoivat toisiaan.

JoeljaGreta4

Hei Joel ja Greta! Kertoisitteko vähän taustoistanne?

Joel: Olen oululainen 22-vuotias maastohiihtäjä ja olen juuri muuttanut Kuopioon opiskelemaan. Kävin Sotkamon urheilulukion ja aloitan kohta palomiehen opinnot Pelastusopistossa. Hiihdossa valmennan tällä hetkellä itse itseäni.

Greta:  Olen 20v-vuotias ampumahiihdosta maastohiihtoon juuri vaihtanut urheilija ja aloitan farmasian opinnot Kuopiossa. Minua valmentaa Markus Järvenpää.

Mikä teitä motivoi liikkumaan?

Greta: Treenaamisen tuoma hyvä olo, esimerkiksi kesäisin rannalla makaaminen ei kiinnosta minua. Mieluummin liikun. Eli Mojo-blogijutussa mainituista sisäisistä motivaatiotekijöistä vapaus motivoi eniten tällä hetkellä. Tavoitteina minulla on alle 23-vuotiaiden SM –kisat talvella. Tätä varten minulla on kesän tavoitteena tekniikkaan liittyvät asiat, koska ampumahiihdossa ei ollut aikaa panostaa tekniikkaan riittävästi. Nyt harjoittelen rullahiihdolla parempaa hiihtotekniikkaa sekä voimaa. Teen myös nopeusharjoituksia sekä juoksutestejä. Täällä Kuopiossa pyörii TrailCup, johon Joelin kanssa osallistumme. Lisäksi kesällä menemme Pyhäjärvelle Rullahiihtokisoihin.

Minun tavoitteena on hiihtää mahdollisimman kovaa ja se motivoi myös. Hyvin onnistunut harjoitus tuo hyvän olon. Silloin tiedän, että selkeä ohjelma, jota noudatan vie minua lähemmäs tavoitettani.

Voimaharjoituksissa on kivaa, kun Joel on mukana. Myös tehotreenit on mukava tehdä yhdessä. Se motivoi minua parempaan suoritukseen, kun toinen tsemppaa treenin aikana. Ja toisaalta yksin tehdyn treenin jälkeen on kiva kertoa toiselle, että miten meni. Toinen urheilija tietää mistä puhun ja se on tärkeää.

Joel: Hyvä olo lenkin jälkeen motivoi eniten. Minua motivoi harjoittelemaan kunnolla se, että talvella hiihtäisin sitten kovaa. Joka lenkillä minulla on mielessä se, että kuinka tulen tämän ansiosta kehittymään hiihtäjänä. Seuraan lisäksi mitä Greta tekee. Jos Greta tekee pitkän lenkin niin itsekin teen. Pitempiaikainen suunnitelmakin on olemassa, mutta me pyritään synkkaamaan harjoitukset yhteen.

JoeljaGreta3

Onko teillä ollut motivaatio joskus hukassa?

Joel: Armeijavuosi oli pari vuotta sitten huono. Olin sairaana koko ajan ja harjoittelu kärsi paljon. Motivaatio kärsi silloin kovasti.

Greta: Huonosti menneen ampumahiihtokisan jälkeen usein harmitti ja motivaatiokin oli silloin hukassa.

Miten pääsit takaisin vireeseen?

Joel: Armeijan jälkeen alkukaudesta alkoi treenit kulkea tosi hyvin ja sitä kautta pääsin takaisin harjoitteluun kiinni.

Greta: Kisat jos oli mennyt huonosti, niin silloin harmitti. Auttoi, kun juttelin Joelin kanssa ja hän tsemppasi minua. Päätettiin vain, että sitten ensi kisoissa paremmin. Joskus laitettiin sitten vähän pienempi tavoite seuraavaan kisaan. Ampumahiihdon kanssa oli vaikeuksia enemmän ja jännitin ampumatilannetta liikaa. Siinä oli enemmän tsempattavaa. Pelkän hiihdon kanssa olen nyt paljon rennompi ja olo on varmempi.

Miten te sparraatte toisianne?

Jos menee huonosti, niin me kannustetaan toisiamme. Sekin on kiva, kun kisan jälkeen voi toiselle kertoa miten on mennyt. Puhuminen jo yksin usein auttaa. Toinen tärkeä juttu on se, kun Greta saattaa helposti harjoitella yli, ja silloin Joel toppuuttelee harjoitusten määrää. Joel on sellainen rauhallinen ja rento. Yleensäkin me koitetaan rentouttaa toisiamme vaikka ennen kisaa, jos toista jännittää liikaa.

joeljagreta5

Kiitos paljon haastattelusta ja tsemppiä kesään! 🙂

JoeljaGreta2

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *