HERKUTTELUKAUSI ON JO ALKANUT, MITEN MENEE?

tontut

Miten estää joulun ajan ylensyönti ja ähky?

Ajatteletko, ettei haittaa jos nyt ahmii herkkuja pari viikkoa, koska uutena vuotena aloitat taas uuden terveellisemmän elämän? Joulun jälkeen turvotus voi olla melkoinen, jos olet passiivisena istunut aamusta iltaan joulupöydässä, välillä sohvalla lekotellen ja herkuttelukausi suklaakonvehtien naposteluineen, glögi- ja punaviinilaseineen on kestänyt jo pikkujouluista saakka.

Voit ajatella jo etukäteen olotilaa, joka tulee jouluherkuttelun jälkeen. Haluatko todella tuntea sen turvotuksen? Vai kannattaisiko mieluummin herkutella kohtuudella ja viettää uutta vuotta kevyemmin mielin?

Tässä muutamia vinkkejä

Pääasia joulussa ei ole syöminen, vaan ajanvietto mukavasti yhdessä ystävien, perheen ja sukulaisten kanssa. On hyvä antaa stressitasojen laskea ja irtautua kunnolla töistä. Useimmilla meistä on myös aikaa liikkumiseen enemmän kuin arkena. Miksipä et siis kävisi kävely- tai hiihtolenkillä heti aamusta ja uudelleen illalla reippailemassa vielä päivällisen jälkeen. Lasten kanssa on helppoa keksiä tekemistä. Leppoisa hiihtely tekee hyvän olon kaikille.

joulublogi1

Mieti jo etukäteen voisiko herkuttelun rajata vain joulun pyhiin. Tarvitseeko kehosi ylimääräistä energiaa myös välipäivinä?

Älä syö itseäsi ähkyyn. Yksi tai kaksi lautasellista ruokaa riittää ja sitä ei tarvitse pinota kukkuroilleen. Asettele ruoat lautaselle kauniisti, ota ruoka kohtuudella ja valitse lautaselle paljon salaattia, kalaa ja lihaa, maltillisemmin laatikoita. Glögin kanssa et tarvitse montaa piparia, leivosta ja joulutorttua.

joulublogi4

Vältä joulustressi ruoan osalta. Osta jouluruokaa vain joulunpyhille, ei koko loppuvuodeksi. Muutama hyvä perusruoka riittää, jälkiruokiakaan ei tarvitse olla useaa sorttia ja ne voivat olla myös kevyitä marjajäädykkeitä tai hedelmäsalaatteja.

joulublogi5

joulublogi3

Kun avaat jääkaapin oven, mieti onko sinulla oikeasti nälkä vai tekeekö vain mieli? Kauanko on kulunut edellisestä ruokailusta? Syötkö silloin, kun on tylsää? Keitä itsellesi siinä tapauksessa mieluummin vaikka kuppi teetä tai kahvia.

Pidä aineenvaihduntaa yllä esimerkiksi reippailla lyhyillä kävelylenkeillä pitkin päivää, tai tee yksi pidempi maltillisempi lenkki. Ota seuraksi mahdollisesti perhettä ja sukulaiset, joiden kanssa joulun vietät tai nauti luonnon rauhasta ja omasta ajasta.

joulublogi2

On totta, että tärkeintä on mitä syöt uuden vuoden ja joulun välillä, kuin mitä syöt joulun ja uuden vuoden välillä, mutta mieti miten todella olet syönyt viime uuden vuoden jälkeen? Onko tapanasi ollut aloittaa tammikuun alusta aina kuukauden pituinen elämäntapojen muutosprojekti, joka sitten maalikuuhun mennessä unohtuu.

Miten tekisit asiat nyt toisin?

Iloisin jouluterveisin

Katariina

katariina

Teksti: Katariina Porthan-Ylimäinen

Joulukuvat: Päivi Lohikoski

taitoliikuttaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *