ENSILUMEN LEIRI VUOKATISSA: Sauvarinne

Blogipoppoo kokoontui Vuokattiin ensilumen leirille lauantaina 10.10. Leiri polkaistiin käyntiin sauvarinneharjoituksella. Jani Oravamäki veti blogipoppoolle ja facebook-kisan voittajakaartille Maria ja Jani Kakkolle sekä Päivi Lohelle parin tunnin mittaisen tehotreenin, jonka aikana kivettiin Vuokatin vaaraa ylös ja alas viisi kertaa.

janivetaajoukkoa
Tervahiihdon johtaja, Jani Oravamäki vetää sauvarinnetreeniä

No miksi sauvarinteeseen? No sauvarinnetreeni kehittää hapenottokykyä, joka on tärkeää kestävyysurheilussa. Hapenottokyvyn pohjana on riittävä määrä aerobista harjoittelua ja hiihtäjän harjoittelusta pääosa eli 80-85% tuleekin olla peruskestävyysharjoittelua. Vauhti- ja etenkin maksimikestävyystreeneillä hapenotto sitten terävöitetään huippuunsa.

Kuntoilija voi tehdä hapenottoharjoituksia 1-2 kertaa kahden viikon aikana. Jani veti blogipoppoolle hyvin tyypillisen hiihtäjän hapenottotreenin eli sauvarinnetreenin, jossa myös lihaskunto kehittyy. Ohjeeksi annettiin lähteä liikkeelle rauhallisesti ja nostaa tehoja pikkuhiljaa, jättäen paukkuja viimeiseen nousuun, jonka osa sitten juoksi ylös. Hapenotto kehittyy silloin, kun syke ja hengitys kiihtyvät, mutta elimistö ei mene tukkoon. Jos hengitys läkähtyy, hapenkuljetus ei toimi.

KakkoMaria
Fb-kisasta mukaan valittu Maria Kakko jaksaa tunkata Vuokatin vaaraa ylös.

Sauvakävely pähkinänkuoressa:

Oikea sauvojen pituus on n. oma pituus -55cm

Sauvatekniikka:

  • Sauvat ovat takaviistossa, eivätkä tule liikaa eteen.
  • Sauvan alapää osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään takana.
  • Sauva on koko liikkeen ajan viistosti taaksepäin kulmassa.
  • Sauvoihin ei nojata, vaan niillä vauhditetaan suoritusta.
  • Sauvat pidetään lähellä vartaloa, ja ne liikkuvat suoraan eteen ja taakse, ilman sivusuuntaista liikettä.
janijakaima
Päivi Lohi ja Jani Kakko rinteessä
Veikkotunkkaa
Blogipoppoon taustajoukoista Veikko nousee rinnettä kevyesti. Perästä nousee Ravintola Rauhalan Anne Mikkola.

Ylävartalo

  • Oikeassa kävelyasennossa sauvakädet tekevät työtä jalkojen tahdissa.
  • Ylävartalo on hieman etukenossa, hartiat pysyvät rentoina.
  • Ylävartalo kallistuu kevyesti eteenpäin.
  • Käsi kulkee eteen ja ylös nyrkki edellä, sauva seuraa perässä.
  • Käsien lihastyö suuntautuu alas ja taakse. Näin hartiat pysyvät sauvan käytöstä huolimatta rentoina ja alhaalla.

 

eijajasakke
Saken vaimo Eija tahdittaa nousua!
Sakketunkkaa2
Rouva meinaa karata nousuun. 🙂

Alavartalo

  • Polvet ja varpaat osoittavat eteenpäin ja kulkevat omia linjojaan pitkin, risteämättä toisiaan.
  • Kehon paino rullaa tasaisesti jalan yli.
  • Hyvät jalkineet ovat välttämättömät. Kenkien tulee tukea ja joustaa sopivasti jalan toimintaa mukaillen.
  • Askeleet ovat pidempiä sauvakävelyssä eli lonkissa tapahtuu isompi liike. Samalla vauhti nousee.
Annetunkkaa
Annen askel nousee kevyesti.

sauvarinne2

 

Blogipoppoon_Vuokattireeni
Leirin ensimmäinen harjoitus upeassa syyssäässä! Vasemmalta: Päivi Lohikoski, Maija Oravamäki, Jani ja Maria Kakko, Päivi Lohi, Anne Mikkola, Sakke ja Eija Palsola, Jani ja Veikko Lohikoski.

 

Vuokatissa on loistavat harjoitteluolosuhteet urheilijoille. Kyllä jaksaa kiivetä rinnettä, kun huipulla odottaa tällainen maisema! 🙂

HoX!

  • Sauvan käsihihnan tulee olla kestävä, tukeva ja käteen sopiva sekä säädettävä ja irrotettava. Jos hihna ei ole sopiva, kahvasta joutuu puristamaan.
  • Pidä sauvoja rennosti, sormia puristamatta. Avaa tämän varmistamiseksi sormesi aina taakse suuntautuvan työnnön aikana. Jatkuva kahvan puristaminen voi lisätä hartiajännitystä ja jopa nostaa verenpainetta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *