ENSILUMEN LEIRI VUOKATISSA: Lauantai-illan huumaa á la Kusti Kittilä

 

Kustinhiihtikoulu

Kilpahiihtäjä ja maastopyöräilyn tuore Suomen mestari Kusti Kittilä tarjosi blogipoppoolle ja valituille Tervahiihdon fb-tykkääjille tekniikkaopastusta tiukassa paketissa vapaaseen hiihtotyyliin. Vuokatin hiihtoputkessa ja ensilumen ladulla pääsimme pakoon Oulun syksyistä säätä ja saimme käydä läpi Kustin kanssa kuokan, mogrenin ja wassun. Kustin koulutuksen tavoite oli auttaa kuntoilijaa löytämään tekniikkavinkit vapaalle tyylille alkutalven lumille.

tekniikkakusti
Kusti kiteytti kuntoilijan ohjeet näin.

Ensimmäisillä hiihtolenkeillä kannattaa hakea rento ja vakaa asento suksen päältä vaikka paikaltaan seisten. Paino lasketaan tasaisesti koko jalkapohjan päälle. Polvea työnnetään eteenpäin, jotta vaparin potkuun saadaan jalkojen isot lihasryhmät käyttöön. Kiintopiste otetaan suoraan edestäpäin, jolloin tasapaino suksen päältä löytyy helpommin.

Kusti näyttää mallia:

Seuraavassa harjoitteessa lantio pidetään edessä, jotta paino jakautuu tasaisesti suksen päälle, eikä reisien tarvitse kannatella takana olevan lantion ja torson painoa. Muista hakea tasapainoa kummallekin jalalle. Kun pysyt seisomaan suksien päällä rennosti tasapainossa, pääset nauttimaan paremmin jalkatyösi tuloksista pitkän liu’un merkeissä.

oppilaat
Kusti näyttää, miten tasapaino löytyy lantion pysyessä ylhäällä ja painon ollessa koko suksella…
askellus
… ja oppilaat tekevät saman perässä.

Pidä ylävartalon liikkeet suoraviivaisina niin normaalisti hiihdettäessä kuin sauvoittaluistelussakin. Malta liukua jokaisen potkun jälkeen. Kustin tyylinäyte:

Kustinnäyttää
Vartalon ja lantion ojentuessa ennen potkua alaraajojen lihakset ehtivät rentoutua hetkeksi.
kustinäyttää2
Lievästi eteenpäin kallistunut asento varmistaa osaltaan sen, että voimantuottoa suuntautuu eteenpäin, koska painopiste pysyy tukipisteen (jalan) etupuolella. Varo istuvaa asentoa, koska voimaa ei voi tuottaa tehokkaasti istuvasta asennosta.
kustinäyttää3
Luistelupotku alkaa keskilinjalta vartalon alta suksen liukuessa tasapohjalla. Potkuun tulee puritusta ja pituutta, kun hiihtäjä painautuu potkun alussa ensin alaspäin. Kuntoilijoilla yleinen puute on se, että potkun alkaessa suksi on valmiiksi liikaa sivulla ja ponnistus alkaa vasta, kun suksi liukuu jo kantillaan. Näin potku jää lyhyeksi, eikä siinä ole varsinaista puristusvaihetta.

Sauvoittahiihto on yksi parhaita keinoja kehittää hiihtäjän tasapainoa ja vapaan tyylin potkutekniikkaa. Lisäksi Mogrenia ilman sauvoja hiihdettäessä käsien käyttö ja hiihdon rytmi paranevat. Mikä parasta, sauvoittahiihto on loistavaa lajinomaista lihaskestävyysharjoittelua. Hyvä jalkojen lihaskestävyys ja rennon retvakka sujuva mogren-tekniikka ovat onnistuneen vapaan tyylin Tervahiihdon kulmakiviä.

oppilaat2
Kusti takavarikoi julmasti sauvat ja jouduimme oikeasti töihin pelkillä suksilla. 😉


Hiihdä siis ensimmäisillä
 lenkeillä rohkeasti ilman sauvoja. Jaottele savoittahiihto lyhyempiin pätkiin hiihtolenkin sekaan. 5x2min on sopiva aloitus, josta sl-pätkien kestoa ja määrää on helppo taidon ja kunnon kehittyessä pidentää. Normaalit vuoroluistelut onnistuu hienosti loiviin ylämäkiin ja mogren ilman sauvoja tasaisille ja loiviin alamäkiin. Tälläiset taito- ja lihaskestävyysosiot rikkovat mukavasti puuduttavia lyhyillä ensilumen laduilla tehtäviä hiihtolenkkejä.

Kusti kiteytti harjoitteluvinkit seuraavasti:

  • Keskity syystalven hiihtolenkillä siihen mitä teet. Kilometrien karttuessa hiihdon tekninen suorittaminen paranee ja automatisoituu.
  • Hae vakaata asentoa ensin suksen päällä paikan päällä seisten.
  • Hiihdä myös ilman sauvoja.

Keskity hiihtolenkin tehoon, tekniikkaan ja taito-osioihin huolella, mutta löysää pipoa näiden jälkeen. Harrastamisen pitää olla mukavaa ja aina välillä on hyvä myös kysäistä, miten treenikamuilla kulkee! 🙂

Lumia odotellessa..

kustijasakke
Suomen mestarit kimppakuvassa hienon treenin jälkeen.

t. Blogipoppoo

Kiitos Mika Ylitervolle kuvista!

Ohjeet ja vinkit: Kusti Kittilä, Seppo Anttila ja Toni Roponen: Kaikki Hiihdosta

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *